Dela nyhet
Vår hemmatävling den 10 Februari 2024
13 dec 2023 1 kommentar
Hej alla föräldrar.
Det börjar bli dags att sätta ihop vår tävlingsorganisation inför vår hemmatävling U12 den 10 Februari 2024. Det är jag Johan Skepparman (pappa till Bobo) som kommer vara tävlingsledare för vår hemmatävling.
Det blir ett stort gäng som ser till att JAK gör (enligt väldigt många) de bästa tävlingarna. Nedan, i botten på detta inlägg så delar vi ett dokument där ni gärna får skriva in er på de platser där ni vill/kan hjälpa till. Det är alltid bra om det finns flera namn på varje position så man har möjlighet att ta en paus eller stötta någon annan som behöver hjälp.
Skriv upp er där ni helst vill hjälpa till i första hand så slipper vi jaga ihop personal i slutet och delegera ut jobben.
Har ni gått tidtagar/tävlingsledarutbildningen så skriv gärna in er på dessa platser, har någon av er vilja att vara assisterande tävlingsledare så får ni gärna gå sida vid sida med mig.
Tidtagningen och sekretariatet är de positioner som behöver personer med en tidigare erfarenhet för att få det rätt på tävlingen.
Alla kan alla hoppa in för att hjälpa till utan tidigare erfarenhet, undrar ni över något så finns det alltid kunskap och en vilja att lära ut i klubben.
Skidtävling, vilka behöver vi för att genomföra en tävling?
För er som är nya så försöker jag nedan beskriva alla de supportfunktioner där klubben behöver ER hjälp. Vi ser gärna att första årets U12 föräldrar hoppar in och får möjligheten att “gå bredvid” och lära sig av de som kan, så vi fyller på med kunskap för framtida tävlingar.
Vi har behov av en Speaker som kan berätta om tävlingen och vem som är i banan och vara en vår röst utåt, vi har Frida Karlsson som kan svara på frågor om denna roll då hon har skött detta i flera år, men har nu rollen som lagledare. Speakern sitter i sekretariatet och har kontakt med tidtagningen och starthjälpen.
Starthjälparna och Utropare Start står uppe vid startfållan. Utropare start ser till att barnen vet i vilken ordning dom skall in i fållan och tar emot ev, förstärkningskläder och peppar barnen och hjälper dem att komma i ordning. Starthjälp ser till att barnen är laddade och har utrustningen i ordning inför start. Är det kallt så brukar man se till att alla håller värmen genom att hoppa, dansa, klappa händer etc. Starthjälpen och Utropare Start ser helt enkelt till att barnen har de bästa förutsättningar att genomföra sitt kommande åk!
Starter är i kontakt med sekretariatet och håller kommunikationen angående vem som startar och vem som är nästa åkare, allt för att se till att vi får rätt tid på rätt barn. Starter ser även till att barnen tar med sig peppen från starthjälpen och får en bra känsla innan man kastar sig ut i banan.
Portdomare (4st) står i banan med jämna mellanrum och har koll på ett antal portar var för att kontrollera att man är på rätt sida om käppen. Portdomaren för protokoll på de åkare som eventuellt missar en sväng och rapporterar till Portdomarchefen efter 1:a och 2:a åket.
Om det finns några tveksamheter så konfererar domarna med portdomaren ovanför/nedanför.
Vid målgång står en Måldomare (1) vars uppgift är att hålla koll på nedre delen av banan och framför allt målgången. Resultatet vid en fel/uråkning blir att man får en DNF (Did Not Finish) och missar sin placering.
Hasarna har en viktig uppgift är att hålla banan fri från vallar och snö som flyttats sig under tävlingen. Anledningen är främst att se till att banan förblir säker under race. Hasarna plogar/hasar bort vallarna med jämna mellanrum vid behov, ofta mellan 2 åkares race, man hinner ett par portar sedan åker man åt sidan och nya hasare fyller på ovanifrån. När nästa tillfälle ges så fortsätter man nedåt. Vanligt är att det blir mest vallar i övre delen av banan då den är brantare. Här vill man ha många som kan hjälpa till för att hålla banan i bästa möjliga skick för alla åkare.
Västar/Liftkort Klubbar
Man inventerar och lägger i ordning alla nummerlappar/västar innan tävling och ser till att de som skall hämta upp/behöver en väst får sin väst. Liftkort, om någon utöver de tävlande behöver liftkort, så hjälper man till med detta. Man ser även till att alla våra funktionärer får sina funktionärsvästar.
Grillen/Försäljning av mat, snacks och dryck i publikområdet.
Vi har alltid försäljning av bla, hamburgare, dricka och snacks till alla hungriga. Här brukar det gå åt en hel del folk som skall vara med och ställa iordning och sedan grilla, fylla på för att hålla alla hungriga nöjda och glada. Detta är en mycket viktig funktion då den drar in pengar till våra U12:or så vi kan hålla träningen på topp.
Föråkare.
Ett bra sätt att låta våra yngre barn i U8/10 få vara med på U12 tävling och deras uppgift är att visa hur banan går för publiken som en uppvärmning inför tävlingen som strax drar igång. Spännande och kul för de yngre, och skönt för de som skall tävla att inte vara först ut 🙂
Sjukvårdare:
Vi behöver någon som kan vara sjukvårdare för att hjälpa till med sjukvård för lättare omplåstring etc. Skulle vi mot förmodan behöva vård i en större utsträckning så ringer vi 112.
Om ni har några frågor om tävlingen och hur nu kan hjälpa till så tveka inte att kontakta mig (johan@skepparman.se, 0729922108).
Mvh Johan Skepparman
.
Kommentarer
Frida Karlsson 25 jan, 17:30
Det närmar sig :) bara drygt 2 veckor kvar!!
Förra året fick jag ”goodie bags” från decathlon. Har hört av mig till dem igen och hoppas vi får. Har Du något företag/butiker som vi kan fråga om ngt till utlottningspriser?
vi har ofta fått av Alpingaraget och Stadium, har kanske ditt företag ngt som passar våra åkare? Vattenflaskor. Reflexer… anything.? Matbutiker brukar va generösa med godis, läsk och chips mm Litet som stort! Presentkort Jumpyard, höghöjdsbana, bio…? Ja va kreativ!
Oavsett så vet vi att utlottningspriser är uppskattat. På u16 hemmatävling i tisdags fick jag frågan ”snälla säg att det finns utlottningspriser”. Men det fanns inte :/
Tar ni kontakt med ngt företag kan ni väl kommentera nedan så vi inte springer på samma bollar. Låtnas hjälpas åt :)!